מאמרים

השמנת יתר, הפרעות נשימה בשינה והקשר בינהם

נכתב ע"י דן בר אור, מומחה לפתרונות שינה

תופעה של השמנת יתר בקרב אוכלוסיות עם עדויות על עייפות כרונית נחקרה, ונמצא קשר הפוך בין מדד ה-BMI לבין מספר שעות השינה האפקטיביות. הגורם לכך היה מיעוט בשעות שינה או תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea (OSA- אשר פוגעת באופן משמעותי באיכות ועומק השינה, דבר הגורם לחסך שינה כרוני.

השמנת יתר הינה תופעה ששכיחותה עולה בעשורים האחרונים, בעולם המערבי. ניתן להצביע על שלושה מאפיינים בולטים באורח החיים המערבי, הגורמים לתופעת השמנת היתר:

• עלייה בתצרוכת הקלורית היומית • ירידה בפעילות הגופנית • אורח החיים המודרני שמוביל למיעוט בשעות שינה חסך שינה כרוני והשמנת יתר

חסך שינה כרוני, בין אם הוא נובע ממיעוט בשעות שינה או בבעיה פיזיולוגית אשר פוגעת באיכות השינה, עלול לגרום לפגיעה משמעותית במערכת החיסון, עלייה בסיכון למחלות לב, ירידה במוטיבציה, במצב-רוח ובתפקוד הקוגניטיבי. התופעה של השמנת יתר בקרב קבוצות עם חסך שינה כרוני, כמו סטודנטים ועובדי משמרות וילדים, נחקרה, ונמצא קשר הפוך בין מדד ה-BMI לבין מספר שעות השינה. ככל שמספר שעות השינה קוצר, כך המדד להשמנה עלה.

הקשר בין שתי המערכות, זו האחראית על ויסות מאזן האנרגיה ושמירת משקל גוף, וזו האחראית על השינה, מתחיל במוח. למעשה אכילה ושינה הן שתי מערכות מתואמות המשפיעות אחת על השניה בעזרת משוב שלילי. מצב של ערנות בא לידי ביטוי במודעות חושית הדרושה לשם השגת מזון, הורמון הרעב גרלין מעלה רמות של פפטיד האורקסין המדכא שינה ואילו הורמון השובע לפטין וגלוקוז, מורידים רמות של האורקסין, המשרה תחושת עייפות וישנוניות.

על כן, באנשים שנבדק בהם הקשר בין חסך שינה להשמנת יתר, נמצא כי הגבלת שעות שינה גורמת לירידה משמעותית ברמות הלפטין ועלייה משמעותית ברמות הגרלין.

הקשר לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea (OSA

תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) זוהי הפרעה של חסימת דרכי הנשימה בזמן שינה, כלומר הפרעת נשימה הנוצרת כתוצאה מצניחת קירות החיך והלוע, הגורמת להפסקות בנשימה, וליקיצה לצורך הסדרת הנשימה. השמנת יתר הינה גורם סיכון מרכזי ל-OSA בגלל שכבת השומן העוטפת את הרקמה הצווארית. הטיפול בכך הינו שימוש במכשיר לחץ אוויר קבוע (CPAP) המזרים אוויר דרך צינור אל מסיכה ופותח את החסימה בדרכי האוויר.

OSA פוגעת באופן משמעותי באיכות ועומק השינה, דבר הגורם לחסך שינה כרוני. במחקר בקרב סובלים מ-OSA נמצא, כי רמות האורקסין היו נמוכות במיוחד ועל כן אנשים אלו סובלים מישנוניות פתולוגית גם במהלך היום.

בקרב חולים אשר טופלו ב-CPAP נמדדה עליה ברמות האורקסין, אך אלו היו עדיין נמוכות מהנורמה, ככל הנראה בגלל רמות הלפטין (המדכא הפרשת אורקסין) הגבוהות, המאפיינות חולי OSA הסובלים במרביתם מהשמנת יתר.

תופעה נוספת אשר הוכחה בשנים האחרונות היא הקשר בין מחלת הסוכרת לבין הפסקות נשימה בשינה. כיום זה מוכח באופן מדעי ש אנשים אשר סובלים מהפסקות נשימה בשינה ההסתברות שיחלו בסוכרת (שלא כתוצאה מתורשה) גבוהה בהרבה יותר מאשר אנשים ללא הפסקות נשימה ששנתם תקינה ויעילה.

מעגל הקסמים או המלכוד של השמנה ו-OSA

חסך שינה כרוני, טומן בחובו השלכות מרחיקות לכת. נוסף על פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי נמצא, כי הוא קשור גם להשמנת יתר. הפרעת נשימה חסימתית בשינה, המהווה את אחד הגורמים לחסך שינה, נגרמת בעצמה בדרך-כלל על-ידי השמנת יתר. העיפות הכרונית והיעדר שינה אפקטיבית פוגעים במצב הרוח ובמוטיבציה ועשויים לגרום להשמנה.

כאשר אנו ישנים ביעילות שינה נמוכה וסובלים מהפסקות נשימה אנו עייפים וחסרי אנרגיה ואת האנרגיה החסרה ניתן להשלים או בשינה טובה או באכילה מרובה. יותר ויותר אנשים מדווחים כי לאחר שהסתגלו למכשיר ה CPAP ,הצליחו להפחית משקל בקלות יחסית, לא חשו עייפות במהלך היום ושבעו מהר יותר ומארוחות קטנות יותר. יתרה מזאת, ישנן עדויות רבות על מטופלים בCPAP שהפחיתו ממשקלם וחזרו למשקל תקין, בצעו בדיקת שינה חוזרת ומצאו שאינם סובלים כבר מהפסקות נשימה בשינה, הם שמרו על משקל תקין לאורך זמן ואינם זקוקים יותר ל CPAP.

לכן על-מנת לשבור את מעגל הקסמים ולצאת מהמלכוד, יש צורך לטפל ראשית בחסך השינה באופן ישיר, כאשר מעבר להגדלת מספר שעות השינה במידה והן מועטות, יש לטפל בהפרעת השינה החסימתית וכאן הטיפול שנמצא הכי אפקטיבי להפרעה זו הוא הCPAP. לאחר שתתחילו לישון טוב יותר, העייפות הכרונית תפחת והמוטיבציה להוריד במשקל תעלה וכך תוכלו לטפל בעודף המשקל מה שסביר שיפחית את החומרה של הפרעות שינה אותן אתם חווים ואולי אף יגרום להן להיעלם.

אז אם אתם או מישהו קרב אליכם סובלים מעודף משקל, כדאי לכם לבדוק האם אתם סובלים מדום נשימה בשינה. אם אתם חסרי אנרגיה במהלך היום ומחפשים כל הזמן מה לנשנש, כדאי לכם לבדוק האם אתם ישנים טוב בלילה.

כל לילה ללא שינה איכותית סביר שיהפוך ליום מתיש וגם ישפיע על תפקוד מערכות שונות בגוף ועלול לסכן אתכם, אז תתחילו לבדוק ולטפל בעצמכם, זה כל כך פשוט לישון טוב יותר.

טיפים ומידע שימושי

מאמרים נוספים

מכשיר חדש לדום נשימה

רבים מאיתנו סובלים מבעיה רפואית ובכלל לא יודעים על כך, בעיה שהשלכותיה עלולים להוביל לשבץ מוחי, אירועים לבביים ולחץ דם גבוה. המונח הרפואי לבעיה הוא

קרא עוד »

דום נשימה בשינה פתרונות

אחת מהפרעות השינה הנפוצות היא תופעת דום הנשימה בזמן השינה. התופעה באה לידי ביטוי בהפסקת הנשימה או הפחתה ביכולת הנשימה לזמן קצר. מהתופעה הזו סובלים כ-6

קרא עוד »

מסכת נשימה

הסובלים מדום נשימה בשינה חווים קשיים רבים ואינם מצליחים לישון רציף במהלך הלילה ולכן בריאותם נמצאת בסכנה. דום נשימה בשינה יכול לגרום לאי נוחות, התעוררות

קרא עוד »

עייפות כרונית

לא מצליחים לישון כמה שעות רצוף בלילה? כדאי שתבדקו האם אתם סובלים מעייפות כרונית. לעייפות יום יומית כרונית יש סיבות רבות ומגוונות. אחת מהסיבות הללו

קרא עוד »

מחוללי חמצן ניידים

נמצאים בתהליך שיקומי מניתוח או מחלה? זקוקים למחולל חמצן? מחוללי חמצן ניידים הם הפתרון היעיל ביותר למטופלים הנדרשים להמשיך בתהליך שיקומי בבית לאחר מחלות או

קרא עוד »
Call Now Button